Veelgestelde vragen Eigen bijdrage
Voor sommige ondersteuning door de gemeente, zoals Wmo-maatwerkvoorzieningen of leerlingenvervoer, betaalt u een eigen bijdrage. Hieronder leest u veelgestelde vragen over de eigen bijdrage.
-
Algemeen
- Wat is de eigen bijdrage in de Wmo?
Met de eigen bijdrage betaalt u een deel van de kosten van de hulp of ondersteuning vanuit de Wmo. We noemen dit ook wel het 'abonnementstarief'.
- Is het maximale bedrag in Olst-Wijhe € 19,-?
Ja, u betaalt elke maand €19,-. Het maakt niet uit wat uw inkomen is, hoeveel voorzieningen u heeft of wat de voorzieningen kosten. Olst-Wijhe volgt de landelijke regels.
- Vanaf wanneer start ik met het betalen van de eigen bijdrage?
Zodra u van de gemeente een Wmo-beschikking heeft ontvangen, melden wij uw voorziening ook aan bij het CAK. Vanaf de maand daarna begint u met het betalen van het abonnementstarief.
- Betaal ik altijd het abonnementstarief als ik gebruik maak van een Wmo-voorziening?
U betaalt geen abonnementstarief als:
- U een gezamenlijk huishouden heeft en u of uw partner heeft de AOW-leeftijd nog niet bereikt.
- U alleen gebruik maakt van een rolstoel via de Wmo.
- De Wmo-voorziening is verstrekt voor een kind onder de 18 jaar (uitzondering: vaste woningaanpassingen).
- Uw huishouden al een eigen bijdrage betaalt voor de Wlz.
In alle andere gevallen betaalt u het Wmo abonnementstarief.
- Wanneer stop ik met het betalen van de eigen bijdrage?
Wij sturen een stopbericht naar het CAK:
- Wanneer helemaal geen gebruik meer wordt gemaakt van een Wmo-voorziening van de gemeente Olst-Wijhe, bijvoorbeeld door verhuizing of overlijden. Wanneer u voor een deel van de maand een voorziening heeft gebruikt, dan betaalt u die maand nog het abonnementstarief.
- Wanneer u de hele voorziening (en eventuele kosten voor onderhoud) heeft afbetaald via het abonnementstarief. Maakt u bijvoorbeeld gebruik van één Wmo-voorziening die € 570,- kost, dan betaalt u 30 maanden het abonnementstarief (30 x € 19,- = € 570,-).
- Wanneer u of uw partner zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) gaat ontvangen.
- Is het mogelijk dat ik tijdelijk geen eigen bijdrage hoef te betalen (bijvoorbeeld bij vakantie of opname in een ziekenhuis)?
Het is niet mogelijk het abonnementstarief te pauzeren. U moet dit vergelijken met een televisieabonnement: ook als u een maand geen televisie kijkt betaalt u toch de abonnementskosten.
- Moet mijn kind (jonger dan 18 jaar) een eigen bijdrage betalen?
Alleen (bouwkundige) woningaanpassingen voor kinderen onder de 18 jaar melden wij aan voor het abonnementstarief. Voor alle andere kindervoorzieningen geldt geen abonnementstarief.
- Betaal ik € 19,- voor het gehele gezin/huishouden? Of moet iedereen € 19,- betalen?
De maximale eigen bijdrage van € 19,- per maand is per huishouden. Maken meer personen in één huishouden gebruik van de Wmo? Dan betalen zij samen € 19,-.
- Waarom moet ik aan het CAK betalen?
Het CAK berekent en int de eigen bijdrage voor de Wmo in opdracht van de gemeente en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
- Ik bereik binnenkort de AOW-leeftijd. Wat betekent dat voor de eigen bijdrage?
Heeft u een partner? En is uw partner nog niet AOW-gerechtigd? Dan hoeft u geen eigen bijdrage te betalen. Pas wanneer beiden de AOW-leeftijd bereiken, moet u een eigen bijdrage betalen. De AOW-leeftijd is in 2022 vastgesteld op 66 jaar en 7 maanden.
- Mijn partner/vader/moeder is opgenomen in een zorg instelling (of andere Wlz-zorg), moet ik dan een eigen bijdrage voor Wmo betalen?
Betaalt u een eigen bijdrage voor de Wlz? Dan hoeft u geen eigen bijdrage voor Wmo te betalen.
- Is collectief vervoer uitgezonderd van het abonnementstarief?
Ja, voor het collectief vervoer (CVV), Wmo-taxi, betaalt u geen abonnementstarief. U betaalt wel de reizigersbijdrage per kilometer, de actuele reizigersbijdragen staan op de website Mijn Taxi op Maat.
- Ik heb een vraag over de startdatum/stopdatum van mijn voorziening.
Neem contact op met de administratie Wmo.
- Ik heb een vraag over de kostprijsbewaking van mijn voorziening.
Neem contact op met de administratie Wmo.
-
Bezwaren en klachten
- Hoe kan ik bezwaar maken tegen de beschikking van de gemeente?
Als u het niet eens bent met een beslissing van ons, dan kunt u in veel gevallen een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen.
- Ik heb een klacht over mijn hulp of ondersteuning. Wat kan ik doen?
U kunt een klacht indienen bij de organisatie waarvoor uw hulp of ondersteuner werkt. Als u er niet gezamenlijk uit komt, kunt u hierover contact opnemen met een medewerker van het toegangsteam Wmo.
- Hoe kan ik bezwaar maken tegen de beschikking van het CAK?
Dat kunt u schriftelijk doen bij het CAK of via Mijn CAK.
Meer informatie over het indienen van een bezwaar vindt u op de website van het CAK.
- Ik heb ten onrechte een factuur ontvangen/automatische incasso is afgeschreven. Wat kan ik doen?
Neem hiervoor contact op met het CAK. Meer informatie vindt u op de website van het CAK.
-
Minima en lager inkomen
- Heeft u moeite om de eigen bijdrage te betalen?
Mogelijk kunt u een (gedeeltelijke) tegemoetkoming krijgen in de kosten van de eigen bijdrage. Dit is afhankelijk van uw inkomen en bezittingen, zoals spaargeld en een auto. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met het team minimabeleid van de gemeente.
- Kan ik uitgezonderd worden van het betalen van de eigen bijdrage (hardheidsclausule of andere vrijstelling)?
Alleen in uitzonderingsgevallen kan het abonnementstarief (tijdelijk) niet worden opgelegd. Neem hierover contact op met een medewerker van het toegangsteam Wmo.
-
Betalingen en post over de Eigen bijdrage
- Hoe kan ik de eigen bijdrage betalen?
U betaalt de eigen bijdrage aan het CAK. U kunt de eigen bijdrage via automatische incasso betalen. Of via de factuur die u via het CAK ontvangt. Heeft u vragen over het betalen van de eigen bijdrage? Neem dan contact op met het CAK via 0800-1925. Meer informatie vindt u op de website van het CAK.
- Kan ik automatische incasso aanvragen?
Ja. Heeft u vragen over het betalen van de eigen bijdrage? Neem dan contact op met het CAK via 0800-1925 Meer informatie vindt u op de website van het CAK.
- De automatische incasso is mislukt. Wat kan ik doen?
Het CAK probeert het 15 dagen later nog een keer. Heeft u hier nog vragen over? Dan kunt u contact opnemen met het CAK via 0800-1925. Kijk op de website van het CAK voor de mogelijkheden.
- Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen. Hoe kan ik dat doen?
Hiervoor kunt u contact opnemen met het CAK via 0800-1925. Meer informatie vindt u op de website van het CAK.
- Kan ik een betalingsregeling afspreken?
Ja, neem hiervoor telefonisch contact op met het CAK via 0800-1925.
- Hoe zit het met mijn betalingsregeling?
Neem hiervoor telefonisch contact op met het CAK via 0800-1925.
- Kan ik uitstel van betaling krijgen?
Ja, neem hiervoor telefonisch contact op met het CAK via 0800-1925.
- Ik heb een aanmaning/herinnering ontvangen. Wat moet ik doen?
Hiervoor kunt u contact opnemen met het CAK. Kijk op de website van het CAK voor de mogelijkheden.
- Kan ik een kopie van de factuur krijgen?
Neem contact op met het CAK of kijk op Mijn CAK.
- Kan ik facturen per mail krijgen?
Hiervoor kunt u contact opnemen met het CAK. Kijk op de website van het CAK voor de mogelijkheden.
- Een klant is overleden. Is er nog een openstaand saldo?
Neem hiervoor telefonisch contact op met het CAK via 0800-1925.
- Kan ik de post van het CAK op een ander adres ontvangen?
Hiervoor kunt u contact opnemen met het CAK. Meer informatie vindt u op de site van het CAK.
- Op de brief van het CAK staat dat ik alleenstaand ben/gezamenlijk huishouden. Dat klopt niet. Wat moet ik doen?
Hiervoor kunt u contact opnemen met het CAK. Kijk op de website van het CAK voor de mogelijkheden.
- Er is iets veranderd in mijn situatie (samenwonen, trouwen, kinderen). Wat betekent dit voor mijn eigen bijdrage?
Het CAK kan sinds 2020 niet meer bepalen of u alleen woont, samen woont of een gezin heeft. Dit is om privacy redenen bepaald. Het is daarom belangrijk dat u zelf het CAK informeert als er iets verandert in uw situatie.
In het geval van samenwonen en niet getrouwd zijn, heeft het CAK ook bewijsstukken nodig. Welke bewijsstukken nodig zijn verschilt per situatie.
Wilt u een verandering doorgeven of meer informatie? Neem dan contact op met het CAK via 0800-1925. Meer informatie vindt u op de website van het CAK.
- Ik heb een bewindvoerder, daar moet de post heen, hoe regel ik dat?
Laat de bewindvoerder contact opnemen met het CAK. Kijk op de website van het CAK voor de mogelijkheden.