Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Verhuurders van woonruimte moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Als zij dat niet doen, kunt u dit melden. Het maakt daarbij niet uit voor hoe lang u huurt, of u een buitenlandse werknemer bent of nog een woning zoekt.

 

Wat zijn de regels voor verhuurders?

In de Wet goed verhuurderschap staan zeven regels waar verhuurders zich aan moeten houden:

  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet discrimineren.
  • De verhuurder mag de woningzoekende of huurder niet intimideren.
  • De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  • De verhuurder moet een schriftelijke huurovereenkomst opstellen.
  • De verhuurder moet duidelijke informatie geven over bijvoorbeeld de contactgegevens van de verhuurder, de hoogte van de borg en servicekosten en de rechten en plichten van de huurder.
  • De verhuurder rekent alleen servicekosten die in de wet staan (artikelen 7:259 en 7:261 BW).
  • De verhuurder en verhuurbemiddelaar mogen geen dubbele bemiddelingskosten in rekening brengen.

Bent u een buitenlandse werknemer? Dan moet de verhuurder ook:

  • de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen;
  • informatie geven in een taal die de huurder begrijpt.

 

Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Heeft u een klacht over een verhuurder? Meld dat dan via onderstaande knop.
Vul het formulier zo volledig mogelijk in. Wilt u uw melding anoniem doen, dan vult u uw persoonsgegevens niet in.

Maak hier uw melding

 

Wilt u liever eerst advies?

 

Wat kunt u niet bij de gemeente melden?

 

Meer informatie

Meer informatie over de regels voor verhuurders vind u op de website van de Rijksoverheid.

Deel dit
Mail
Bellen