Paspoort of identiteitskaart, spoedprocedure
Op 25,26 en 27 september 2024 geen spoedaanvragen reisdocumenten
Op 30 september 2024 introduceert de Rijksdienst voor identiteitsgegevens een nieuw model van het paspoort en de identiteitskaart. In verband met de overstap naar dit nieuwe model kunt u op 25,26,27 september geen reisdocument met spoed aanvragen. Voor aanvragen zonder spoed geldt de normale levertijd van 5 werkdagen. Heeft u zeer dringend een reisdocument nodig in die periode? Dan kunt u misschien een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
Een nieuw reisdocument kun je na 6 werkdagen ophalen. Duurt dit te lang? Dan kun je er een met spoed aanvragen. Dit kost meer dan bij een gewone aanvraag. Je krijgt jouw paspoort/identiteitskaar dan meestal binnen 2 werkdagen. Is jouw reisdocument vermist? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Informeer hiernaar bij Publiekszaken.
Direct regelen
Aanvraag
Aan de balie regelen
Je maakt online een afspraak en neemt het volgende mee:
- Alle reisdocumenten die in jouw bezit zijn (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet je meenemen. Heb je een dubbele nationaliteit? Neem dan ook jouw buitenlandse reisdocument mee.
- 1 kleurenpasfoto die goed lijkt en op moment van aanvraag maximaal 6 maanden oud is. De foto geef een scherpe, natuurlijke weergave van de aanvrager (zie ook Pasfoto, richtlijnen).
- Als jouw reisdocument weg is: een Nederlands proces-verbaal vermissing reisdocument.
- Schriftelijke toestemming van de curator, als je onder curatele staat.
Voor kinderen onder de 18 jaar:
Voor kinderen onder de 18 jaar moeten de ouders en/of voogden toestemming geven. In de mogelijkheden hieronder gaan we ervan uit dat beide ouders het gezag hebben. Heeft maar 1 ouder het gezag, dan geeft alleen die ouder toestemming
- Beide ouders of voogden gaan mee naar de aanvraag. Zij moeten zich allebei legitimeren en een schriftelijke verklaring van toestemming ondertekenen.
- Een ouder of voogd gaat mee naar de aanvraag. Hij/zij moet zich legitimeren. De andere ouder of voogd geeft toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming met een pdf (pdf, 194 KB). Ook neem je een kopie mee van zijn/haar legitimatiebewijs.
- Komt er geen ouder of voogd mee naar de aanvraag? Dan moeten beide ouders of voogden toestemming via DigiD of schriftelijke toestemming met een pdf (pdf, 194 KB) geven. Ook neem je kopieën van hun legitimatiebewijzen mee.
- Daarnaast moet het kind altijd bij de aanvraag en het ophalen zelf aanwezig zijn.
- De gemeente maakt bij je aanvraag een scan van jouw vingerafdrukken.
Aanvragen en ophalen
Je vraagt een paspoort of Nederlandse identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar je ingeschreven staat. In Olst-Wijhe kun je hiervoor zowel in het gemeentehuis als in het Holstohus terecht. Bij de aanvraag betaal je de kosten van het paspoort of Nederlandse identiteitskaart. Jouw nieuwe reisdocument ligt voor je klaar op de locatie waar je het hebt aangevraagd. Voor het ophalen van jouw reisdocument maak je ook weer online een afspraak.
Kosten
Bij een spoedaanvraag betaal je een toeslag van € 57,05 bovenop de kosten van een paspoort of identiteitskaart.
Termijn
Vraag je voor 14.00 uur een nieuw reisdocument met spoed aan? Dan kun je het nieuwe reisdocument meestal de volgende ochtend vanaf 9.00 uur ophalen.
Contact
Heb je vragen over de spoedprocedure?
- Neem online contact met ons op
- Bel ons op 14 0570 (zonder kengetal) of 0570 – 568080
- Bekijk hoe je ons op andere manieren bereikt.